X
تبلیغات
شیمی به زبان ساده
شیمی به زبان ساده

از این که این وبلاگ را برای مطالعه ی شیمی برگزیدید ممنونیم. لطفا قبل از مطالعه ی وبلاگ راهنمای وبلاگ را مطالعه کنید.

در این وبلاگ می توانید اطلاعاتی در مورد شاخه های مختلف شیمی بخوانید. اگر دنبال مطلبی علمی خاصی می گردید که در یکی از شاخه های شیمی قرار گرفته است می توانید از منوی سمت چپ بر روی کلمه ی CATEGORIES کلیک کنید تا مطالب مربوط به هر شاخه از شیمی را مشاهده کنید.

در صورتی که به دنبال موضوع مشخصی می گردید می توانید در همان منو بر روی کلمه ی TAGS کلیک کنید و از لیستی که در مقابل شما قرار می گیرد دنبال کلمه ی مورد نظر خود بگردید. در صورتی که مطلب مورد نظر خود را نیافتید می توانید در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

لینک های مفید در رابطه با شیمی و علوم دیگر را نیز در همین منو با کلیک بر روی کلمه ی LINKS می توانید مشاهده کنید.

با کلیک بر روی OTHER نیز می توانید در نظر سنجی های ما شرکت کنید.

برای مشاهده ی ادامه ی هر مطلب بر روی کلمه ی continue در زیر آن مطلب کلیک کنید. هم چنین برای کامنت دادن نیز بر روی  cm's که در مقابل continue  نوشته شده است کلیک کنید.

می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید. سعی خواهیم کرد در اولین فرصت به سوالات خوانندگان عزیز پاسخ دهیم.

با تشکر.

تئوری آزمایش:

همان طور که می دانید برخی نمک ها می توانند مولکول های آب را در ساختار خود به دام انداخته و این مولکول ها را با نظم خاصی در بلور خود نگه دارند... تعداد مول های مولکول های آبی که به ازای هر مول از یک نمک در ساختار آن قرار گرفته اند در نمک های مختلف متفاوت است. در این پست می خواهیم روش محاسبه ی تعداد این مولکول های آب را در ترکیب یونی مشخص کنیم. برای این کار از یک نمک آبدار استفاده می کنیم... نمک آبدار نمکی است که مولکول های آب در ساختار آن به دام افتاده باشد. نمکی که در این آزمایش استفاده می کنیم مس(II) سولفات آب دار (CuSO4.nH2O) است. در واقع ما به دنبال محاسبه ی n در فرمول شیمیایی مس(II) سولفات آبدار هستیم.

تعداد مولکول های آب از واکنش شیمیایی زیر محاسبه می شود.

 

با گرما دادن به نمک آب دار آب تبلور آن از ساختار نمک خارج می شود. بنا بر این می توان مقدار آب و نمک را به طور جداگانه در این اندازه گیری کرد. البته دقت کنید که ما به تعداد مول ها نیاز داریم، اما مقداری که از طریق اندازه گیری به دست می آید وزن اجزای واکنش است. بنا بر این تمام وزن های به دست آمده را باید به تعداد مول های آن ها تبدیل کرد که این کار به سادگی با تقسیم کردن اعداد به دست آمده به جرم مولی این اجزا انجام پذیر است.

پس از به دست آوردن تعداد مول های نمک و آب با یک تناسب ساده می توان تعداد مول های آب را که به ازای یک مول نمک وجود دارند می توان به دست آورد. یعنی تعداد آب تبلور نمک یا همان n در فرمول نمک آبدار به دست آمده است.


هدف آزمایش:

تعیین آب تبلور مس(II) سولفات آبدار


وسایل و مواد مورد نیاز:

مس(II) سولفات آبدار؛ بوته ی چینی؛ شعله؛ سه پایه و توری؛ دسیکاتور (خشک کننده)


روش کار:

ابتدا دقیقا 0.50 گرم از مس(II) سولفات آبدار را وزن کرده و در بوته ی چینی تمیز ریخته و آن را حرارت می دهیم تا آب آن بخار شود. برای اطمینان از این که تمام آب از نمک جدا شده است می توان فرایند خشک کردن را چند بار تکرار کرد. وقتی وزن نمک ثابت ماند می توان فرض کرد که تمام آب آن بخار شده است. در مورد مس سولفات چون رنگ نمک خشک و نمک آبدار با یکدیگر متفاوت است از روی رنگ نیز می توان خشک شدن نمک را تشخیص داد. (نمک آبدار به رنگ آبی و نمک خشک به رنگ سفید دیده می شود) این فرایند به طور معمول بیش از یک ساعت طول می کشد. در این مدت باید هر چند دقیقه یک بار نمک را هم بزنیم تا حرارت به طور یکنواخت به همه جای آن برسد.

پس از اطمینان از این که نمک کاملا خشک شده است نمک خشک را نیز وزن می کنیم. با وزن کردن نمک خشک می توان وزن آب بخار شده را نیز از اختلاف بین وزن نمک آبدار و نمک خشک به دست آورد.

اکنون که وزن نمک و آب را به طور جداگانه در دست داریم می توانیم به سادگی تعداد مول های آن ها را نیز محاسبه کنیم.


محاسبات:

جرم مولی مس(II) سولفات 160 گرم بر مول و جرم مولی آب 18 گرم بر مول است. پس:

که در آن:

Nw تعداد مول های آب؛ Ww وزن اندازه گیری شده ی آب است. به همان ترتیب Ns و Ws به ترتیب تعداد مول های نمک و وزن اندازه گیری شده ی نمک است.

اکنون که تعداد مول های آب به ازای هر یک مول نمک با یک تناسب ساده طبق رابطه ی زیر قابل محاسبه است.

اکنون ما تعداد آب تبلور مس (II) سولفات را به دست آوردیم.


Tag's: نمک ,اندازه گیری ,آب تبلور ,آزمایشگاه
ABOUT

در این وبلاگ سعی خواهد شد مطالب آموزنده ی شیمی در سطح دانش آموزان دبیرستان نگاشته شود؛ تا دانش آموزان دبیرستان اطلاعاتی بیش از آن چه در کتاب های درسی به آن اشاره شده است به دست آورند. شما می توانید سوالات خود را از طریق قسمت نظرات یا ایمیل زیر برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت به آن ها پاسخ داده شود.
yasirfatehi@yahoo.com
یاسر فاتحی: دبیر شیمی آموزش و پرورش شهرستان گرمی
CATEGORIES
TAGS
OTHER